fredag den 11. januar 2013

"Sprængfarlig bombe": The Nikolaj Lie Kaas & Ulrich Thomsen Comedy Show

I aften viser TV 2 "Sprængfarlig bombe", der markerede Nordisk Films 100-års jubilæum i 2006, hvor den blev årets tredjemest sete danske biograffilm. Tomas Villum Jensen instruerede den stjernespækkede komedie om den krukkede kunstfilminstruktør Claus Volter (Nikolaj Lie Kaas), der tørner sammen med den voldsdømte proletar Tonny (Ulrich Thomsen), som hader hans film.

"Sprængfarlig bombe", trailer, 2006


I "Sprængfarlig bombe" delte Nikolaj Lie Kaas og Ulrich Thomsen biograflærred for femte gang. Da jeg satte parret stævne op til premieren i august 2006, gennemsyrede deres indbyrdes kemi også interviewsituationen, hvor de to skuespillere meget af tiden spillede pingpong uden om tredjemanden.

Rollerne var lynhurtigt fordelt med Ulrich Thomsen som skeptikeren, der syntes, at jeg - journalisten - stillede mærkelige spørgsmål, mens Nikolaj Lie Kaas gav den som udglattende ironiker. Her er nogle af højdepunkterne fra den underholdende seance.

NIKOLAJ LIE KAAS OG ULRICH THOMSEN:
"Sprængfarlig bombe" - interview
Brian Iskov, URBAN august 2006

Når I ses på slap line i en filmkomedie, står der ni ud af ti gange Anders Thomas Jensen på forsiden af manuskriptet. Er det kun ham, der kan finde ud af at skrive komiske roller til jer?

Nikolaj Lie Kaas: Jeg tror ikke, jeg har set andre danske komediemanuskripter, hvor jeg har været lige så færdig af grin, mens jeg læste dem. Der er noget i hans humor, som tiltaler mig. Det er jo også derfor, han er min ven. Jeg ved ikke, hvor mange film vi snart har lavet sammen – det er nok en tolv stykker. Så hvis Anders stopper med at lave film, stopper min karriere også!

Ulrich  Thomsen i "Sprængfarlig bombe" | pr-foto © Ole Kragh-Jacobsen

Ulrich Thomsen (til Brie): Siger du, at jeg har lavet en komedie, som ikke er skrevet af Anders Thomas?

‘De største helte’ (1996). Den har elementer af komedie.

Ulrich Thomsen: Jo jo, men det er der jo så meget, der har. Den betragter jeg ikke som en komisk rolle.

Nikolaj Lie Kaas: Vi syntes, den var komisk. Ufrivillig komisk.

I ‘Sprængfarlig bombe’ får Ulrichs figur sig en ubehagelig overraskelse, da han ser den film, han har været med til at lave. Har I prøvet at sige ja til noget, hvor slutresultatet ender med at blive helt anderledes end det, I havde forventet?

Ulrich Thomsen: Altså, en film bliver jo altid anderledes på et eller andet plan. De intentioner, man har oppe i hovedet, fungerer måske ikke, når man klipper det sammen. Eller måske er vejret ikke lige rigtigt, og så mister man en scene, fordi man kommer bagud og sådan.

‘Killing Me Softly’ (2002), dén havde faktisk et ret godt manuskript, men det var edderrådme en dårlig film, der blev ud af det. De løb tør for penge, så instruktøren (Chen Kaige, red.) måtte skære halvdelen af historien væk. Hvis man forestillede sig, at han havde lavet dét, han gerne ville lave, var den jo nok blevet noget bedre.



Nikolaj Lie Kaas: ‘Max’ (2000, af Trine Piil Christensen, red.) kom bag på mig. Der forstod jeg så heller ikke en skid af manuskriptet. Jeg havde ellers læst det hundrede gange.

Ulrich Thomsen (der har medvirket i en udenlandsk film med samme titel): ‘Max’? Er det ikke sådan en … kat?

Nikolaj Lie Kaas: Nej, den hedder ’Kat’, dén film. Det er Sidse Babett Knudsen, som er Max. Det er en meget intens thriller, og den skal absolut ikke ses. Det tør jeg kun at sige, fordi instruktøren selv har sagt undskyld til mig. Distributøren lod filmen ligge på hylden i tre år. Da den endelig kom frem, var den ikke bare dårlig … den var gammel!

Hvad er det, der går skævt i sådan en situation?

Nikolaj Lie Kaas: Der var ikke rigtig nogen, der forstod manuskriptet. Jeg tror, at alle tænkte, at der nok var nogle andre, der havde styr på det.

Ulrich Thomsen: I bund og grund er det jo pissesvært at lave film. Det er de færreste nybegyndere, der bare kan sætte sig ned og være Nikolaj Arcel og have fuldstændig tjek på det.

Mille Dinesen og Nikolaj Lie Kaas i "Sprængfarlig bombe" | pr-foto © Ole Kragh-Jacobsen

Har I nogensinde været ude for en filmoptagelse så grotesk som dén, der skildres i ‘Sprængfarlig bombe’?

Nikolaj Lie Kaas: Jeg synes, man har oplevet lignende situationer, bare i mindre ekstrem grad. Jeg har aldrig mødt nogen, der opførte sig som Claus Volter.

Findes der heller ingen instruktører, der ligesom Volter kører rundt i golfvogn på filmsettet?

Nikolaj Lie Kaas: Jo, der findes i hvert fald en, der hedder Lars von Trier. Jeg har tit kørt med ham i hans golfvogn. Da vi lavede dummyen til ‘Dogville’, kørte han fra studiet til kantinen ude i Filmbyen.

Ulrich Thomsen: Dummyen til ‘Dogville’, hvad lavede du i dén?

Nikolaj Lie Kaas: Jeg havde Paul Bettanys rolle.

Ulrich Thomsen: Var det for at have noget, I kunne præsentere for investorerne?

Nikolaj Lie Kaas: Det var for at se, om det overhovedet fungerede. Sidse Babett spillede Nicole Kidmans rolle.

Ulrich Thomsen : Nå. Og så lavede de den som film med ”rigtige” skuespillere bagefter, ha ha!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar